tisdag 13 november 2012

När kroppen reagerar

Jag har skrivit ett tidigare inlägg om att vara medveten om kroppen och dess signaler och nu har min kropp visat igen hur viktigt det är att ta hand om den.

Många skriver om att träning av olika slag är en färskvara oavsett om det handlar om muskler, kondis, självkänsla osv och det är det. Det visste jag sen tidigare men denna gång blev det så tydligt. Det räckte med 10 dagar så var det kört och det kanske hade räckt längre om jag hade tränat upp mig bättre innan.

Jag och mina tjejer har varit 10 dagar i USA och där blir det ingen träning, inte ens mina vanliga promenader varje dag. Jag vill umgås med mina tjejer och mina barnbarn.

Mina knän börjar då svullna upp igen, framför allt ett av dem. Jag börjar belasta kroppen annorlunda med olika följder så klart. Lårmusklerna får ta den största smällen, jag hänger i dem på något sätt och de har hela tiden en spänning, slappnar aldrig av i vila de blir stela och med det ömma för det blir inget flöde i dem.

Flödet igenom en muskel tar med sig slaggprodukter ut, vilket gör att muskeln fungerar och inte blir igentäppt.

En stel och spänd muskel släpper aldrig igenom slaggprodukterna vilket leder till värk och det blir en ond cirkel tills personerna får in känslan i sina egna kroppar hur bra rörelse är för att få ut slaggämnen och frigöra stelheten och då försvinner även smärta och värk.

Det är som om musklerna inte kan andas när de är fyllda med slaggämnen och då protesterar och många tror att de inte ska röra på sig för då gör det mera ont.
Ja det gör mera ont oftast med under ett kort tag eller om man pressar på för hårt som tyvärr de flesta gör.

Att röra igång en spänd igenslaggad muskel innebär att du börjar från grunden och hittar muskeln, känner hur den rör sig, hur den vill användas och lyssna på kroppens naturliga rörelsemönster. Undvik använda musklerna med rörelsemönstret du använde när det gjorde ont av smärtan eller stress eller något annat uppkommet rörelsemönster.

Där börjar du bygga upp musklerna från början och du kan bli fri från värk och igenslaggade muskler du kanske levt med i massor av år och bara spätt på med för hård träning, stress eller vad det kan vara.

Så 10 minuter i benpressen med hälften av min egen kroppsvikt som träningsvikt har gjort att svullnaden nu försvunnit i knät och lårmusklerna har fått igång cirkulation och blir befriad från slaggämnen.

Det är magi :)

Så lyssna på din kropp den talar till dig om du lyssnar

Må väl
Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar