söndag 11 november 2012

På vilket sätt reflekterar du över dig själv..

Har du funderat över att det du gör mot dig själv alltid mer eller mindre går ut över din omgivning?

Sanna Nova Emilia delade ett blogg inlägg om ett barn som längtade efter att bli sjuk för att få vila och stanna hemma.
Det finns många aspekter av det och en av dem är att barn gör sig sjuka för att få oss vuxna att stanna upp och vara närvarande när vi själva inte kan det.

När jag insåg att det var så med mina barn så kom skuldkänslor och du är fri att välja precis hur du vill möta både barnen och dig själv, men konsekvenserna av dina val kan du inte alltid påverka.

Jag fick hjälp att förstå hur jag kunde reflektera, bearbeta och välja att möta mig själv och ställa frågor varför jag exempelvis kände skuld till mina barn.
Självklart så finns det många olika anledningar så det är bara att ställa frågor och anteckna svaren och använde dem :)

Om jag kände skuld för att jag inte gav barnen tillräckligt av mig och min tid när de skulle lägga sig så använde jag mig av den känslan och gav både mig och dem mera tid tillsammans.
Om jag kände skuld för att jag stressade dem att hinna i tid vilket alltid mer eller mindre ledde till gråt och förtvivlan så valde jag att gå upp tidigare för att göra mig klar att hjälpa barnen att bli klara i tid utan stress och så vidare.

Det här gäller inte bara barn, det gäller allt du känner en gnagande känsla av skuld eller obehag. Ställ frågor och får du inga svar så har du ställt fel frågor. Ställ då andra frågor och du får garanterat svar om du vill höra svaren förstås.

Det här sättet att reflektera gör att du hela tiden finner vägar att läka dig själv i ditt inre på många olika plan. Du läker din egen dåtid med att möta känslorna du känner för de finns där av en anledning och anledningen är att något har hänt i ditt liv tidigare som startat ett beteende hos dig, du har präglats av dina upplevelser.
Du läker nutid där du gör dig själv illa på olika sätt när du stannar upp och gör förändringar i ditt sätt att välja utan att styras av dina präglingar och beteenden.
Och med det så läker du även din framtid som skulle sett annorlunda ut om du fortsatt ditt beteende.

Allt är logisk och går att möta och läka och frågor gör det enkelt för dig och som sagt inga svar så är det fel frågor. Då ställer du frågor till dig själv på det sätt som gör att du inte får svar och kanske är det för att du är rädd för att höra dem.

Det finns även andra sätt att läka din dåtid, ditt nu och din framtid och det är att ladda ur orden och de här sätten hör ihop.

Att ladda ur ord som är känsliga som ex skuld gör att du väljer och agerar annorlunda efter vilket gör att du inte skapar mer skuld i dig, logiskt det med.

Sen finns även något som kallas för relationslås, där du går in i olika mönster, präglingar och betenden för att du uppfattar andra utifrån dina präglingar fast den andre inte alls är som du ser den. Den påminner bara om dina gamla erfarenheter eller så agerar den precis som du tidigare varit med om för att få se dina egna reaktioner om vi vill se dem.

I början upplevs de här sätten lite prövande för de går djupt och du läker en gång för alla i det du väljer att möta längst in i dig där du först skadades och tills slut så blir det ett livssätt att leva med att vara uppmärksam på mina egna reaktioner och då är det spännande och roligt att möta mitt i allt som kan göra fruktansvärt ont över hur jag behandlar mig själv och då även min omgivning
Det är då den fantastiska förlåtelseprocessen av dig själv startar om du ger den utrymme, kär-leken till dig själv <3

Med detta så önskar jag er en fortsatt fin helg och reflektera mera och ge dig själv fri

Av kärleken inom växer livet att leva
Gunilla


Utbildning jag gått med de teknikerna: Multidimensionell Psykologi av Mikael Kvist



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar