onsdag 28 november 2012

Bli vän med sig själv

Igår när jag tränade så kom en ung tjej in med sin sjukgymnast i rummet där jag var.

Tjejen kan inte vara mer än runt 20-25 år och sjukgymnasten började visa tjejen olika övningar.
Hela rummet fylldes av flickans ledsna känslor inom henne, hennes nedstämdhet och även uppgivenhet, som jag förstod kom av att hon varit till många utan att bli och må bättre.

Min spontana reaktion var att den här flickan behöver hjälp.
Hjälp att förstå att det är inom henne det gör ont och det spelar ingen roll hur många hon går till, hur många olika övningar hon får att träna när ingen visar henne hur hon kan lära sig ta hand om det som gör ont inom henne och läka.

Hon kommer säkert att gå genom livet med fysisk smärta som säkerligen bara kommer bli värre och värre och hon själv blir mer offer för hennes mående utan att ha möjligheten att ta sig ur.

Det har skapats olika beteenden i henne av situationen som hon säker får svårt att bryta för hon vet inte ens om att de finns där och att hon kan välja väg och bli vän med sig själv och sitt inre då läker även kroppen.

Jag önskar jag kom ihåg vad läkaren heter som skrev i en tidning och berättade om hans erfarenhet att det alltid under en fysisk smärta finns en inre känslosmärta.
30 år på smärklinik hade gett honom den erfarenheten. Då skulle jag berättat om honom för tjejen.

Tjejen pratade om hennes onda knän och jag kunde inte va tyst och frågade om jag fick berätta min erfarenhet och det fick jag, som jag skrivit tidigare om att träna med lätta vikter.
Jag kunde känna med den här tjejen och hennes öde utan förståelse för hur hennes kropp och hennes inre spelade ihop på en planhalva som inte är bra för henne.

Så därför vill jag dela denna bild mitt i natten och önskar ni ska sova gott och bit för bit lära känna er själva, era beteenden, känslor och tankar och hur de påverkar era liv och att ni bär all visdom inom i era kroppar


Ta väl hand om er och kom ihåg att allt hänger ihop, tankar, känslor, beteenden,en glad och lycklig kropp eller en ledsen, stressad och smärtfylld kropp

Allt går att läka glöm aldrig det

Må väl
Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar