söndag 30 december 2012

Vill dela ord med Er...

...ord som berör, ord som talar sig självt, talar dom till Dig ? Lyssna och Du kommer höra-känna dem inom Dig.

Det är ur boken Marias Röst av Mikael Kvist. Den handlar om ett personligt möte med ett väsen som är så oansenligt i sin framtoning - samtidigt så mäktig.

Jag har mött henne många gånger, hon kommer till mig när jag öppnar mig för hennes värme och kärlek. Då kommer hon bakom mig och håller om mig med sina vingar och sitt modershjärta och jag gråter, gråter all smärta inom mig och jag får sen vila i hennes famn.

Och i den här tiden med mycket prat om Hjärtats väg så vill jag dela med mig av hennes varande och kanske vågar du öppna och låta henne komma dig nära, den största gåvan du kan ge dig själv för att minnas dig själv och ditt eget hjärtas essens.

Syftet
Låt dem känna mig

Låt alla känna mig
Låt alla känna mig som den jag är

Jag är närmare än ditt eget hjärta
Jag är ditt sanna hjärta
Utan vilket du inte kan leva

Låt alla upptäcka den platsen
i sig själva



Mitt syfte

Mitt enda syfte med denna bok
Är att förmedla min närhet
Och min kärlek
Till er alla

Många vet min storhet
Men få vet min närhet
Jag ger er denna bok
Ty jag är mer behövd än någonsin



Då är jag hos dig

När du känner dig mer än upplyft
När du känner min frid
När tankarna tystnar

Då hör du mig
Då talar jag till dig
Då är jag hos dig



Om mötet med Kristus
Ni som kan se honom

Endast ni som känner mig
Endast ni som kan känna
Min oansenliga närvaro
Är redo att mottaga Honom
Ty de som håller blicken högre
Än sin medmänniskas huvud
Ser inte Honom framför sig

Det rena hjärtat
Kommer att höra
Det ödmjuka hjärtat
Kommer att se
Det stora hjärtat
Kommer att förstå
Det öppna hjärtat
Kommer att mottaga



Storheten i litenheten

Tag emot mitt barn
Varhelst ni ser Honom eller Henne
När det inte finns några motsättningar i dig
Kommer du att se storheten i litenheten
Storslagenheten i oansenligheten



Jag leder dig till Kristus

Jag leder dig till Kristus
Utan min kärlek
Kan du inte förstå Kristi kärlek

Kristus leder dig till Gud
Utan Kristus kärlek
Kan du inte förstå Guds kärlek

Gud är kärlek
Oändlig förståelse
Bortom förlåtelse

Ni är alla barn av Gud



Sårat hjärta

Öppen blomma

Det kommer en dag
Då ditt hjärta är
Som en öppen blomma
Utanpå ditt bröst

Det är så stort
Att det inte längre
Kan hållas inneslutet
Inuti dig



Ett sårat hjärta

Jag höll en bild av Maria framför mig. Hon fyllde mig, berörde mitt hjärta och blev levande. Jag nästan tappade andan i Hennes närvaro. Jag var fylld av både glädje och smärta. Det var en smärta som egentligen inte gjorde ont. Smärtan var kärlek. Mina ögon drogs till en dolk Hon hade i hjärtat. Jag hade sett bilden många gånger förut men aldrig noterat dolken. Nu fyllde den hela mitt sinne:

Endast ett sårat hjärta
Kan ta emot min tröst
Att ha ett öppet hjärta
Är som att bära ett sårat hjärta

Det skenbart hela hjärtat
Är det verkligt sårade hjärtat
Det är det slutna hjärtat
Som är det svaga hjärtat

Jag är ditt hjärtas belöning
Det orädda hjärtats balsam
Hjärtat som förblir orädd för att bli sårat
Det jag ger blir bara större

Alla slutna hjärtan
Har blivit sårade
Och valt ensamhet och säkerhet
Utan att förstå
Att det var kärlek som sårade


Med det så avslutar jag med orden Be henne och hon kommer till dig med sin frid, sin stillhet och närvaro. Och ja det kan göra ont för hennes kärlek är så stor så det smärtar, den är så stor att den inte går att förstå, den bär allt. Ta emot henne när hon kommer och du hittar hem i dig. Hon hjälper dig



Och så finns det de små underbara naturvännerna som på ett enkelt sätt talar om kärlek, lev livet i en Kär-Lek och Tycka Ommet sprider sig.
Låt inte livet bli en Tjär-Lek, som i tjära som är svart och kletigt och ni kletar in er i varandra för då blir det bara jobbigt :)
Hitta tycka ommet inom dig och du liksom tycka om alla. Tycka ommet är det stora i det lilla inom och det är så gott att tycka om, det gör liksom gott i hela kroppen och inte bara i knoppen
So long tjingalong på er alla goingar


Sa en liten en precis, som damp in här i skrivandets stund :)

Så med det så säjer jag bara
Tjingalong
Gunilla


2 kommentarer:

  1. Så fort jag såg orden Kristus & Gud då blir det tvärstopp, jag kan inte läsa, vill bara komma undan. Ska försöka senare om det går bättre då, vet inte varför dessa 2 ord är så tabu för mig, kan hända det har med min uppväxt att göra när jag gick i söndagsskolan (frivilligt).

    SvaraRadera
  2. Det här går bortom allt vi är vana vid. Bortom religioner, bortom det vi blivit intalade att behöva tro på. Källan till allt.
    Låt det vara bara om det känns jobbigt, det kommer om du bara låter bli att tvinga dig :)

    SvaraRadera