lördag 18 maj 2013

Efter inlägg på Facebook igår

Igår skrev jag om att jag upplever att det är lättare i min kontakt med myndigheter och personer som jobbar där när jag är öppen och mottaglig för att se hur situationer kan lösas på enklaste sätt.

Både när det gäller FK, AF och Akassan mm. Där finns människor och jobbar som både är enkla och svåra att samarbeta med, det har livet lärt mig.
Förr hade jag svårare att tackla situationer och blev upprörd lättare vilket oftare gav motstånd från motsatta sidan och kommunikationen blev svårare än det behövde vara vilket bara förvärrade för mig själv.

Under många år har jag bearbetat och tagit hand om mig, vilket har lett till att jag är mera öppen och kan se en situation på många olika sätt.
Mina känslor styr mig inte lika mycket nu och jag kan stanna upp och tänka igenom vad är viktigt för mig och hur ska jag lättast kunna lösa det här, med andras hjälp.

Igår fick jag reaktion på det jag skrev på flera sätt, vilket gjorde att jag började fundera lite mera.
Det är så lätt att tolka ord utifrån våra egna känslor och jag uttryckte mig att det är lättare att lösa med samarbete och en person använde ordet om du vill samarbeta.
Skillnaden mellan att och om är stor och påverkar mycket i våra egna känslor och vårt eget sätt att möta situationer.

Att vilja samarbeta utifrån den situation som är ger oss bättre förutsättningar än att känna om jag vill samarbeta, vilket redan har gett ett hinder att kliva över i den situation som redan finns.
Att vilja är att våga, om är att bromsa.

Och då kommer ordet Omtanke till mig igen. Ett ord som jag tycker mycket om.
Om-tanke, du tänker om tankarna, tänker nya tankar vilket ger dig nya vägar i ditt eget liv.

Ordspråket Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden säjer en del och jag hittade en rolig sida om ordspråk, kolla gärna in där.
Det finns även flera olika tolkningar av ordspråk där.
Ordspråks sida. Det finns olika tolkningar som utgår från mod, kurage, förändring, makt, ursäkt, psykoanlays, glädje och sorg osv

När vi inte mår bra inom oss så är det lätt att vi blir offer på olika sätt och hela tiden kämpar emot situationer vi inte vill ha eller tycker är rättvisa eller okej.
Jag har gjort det själv när jag var under isen och vet hur lätt det är.

Att kämpa emot situationer vi i nuet inte kan påverka just för att det finns lagar, paragrafer och regler inom de olika myndigheterna gör att ett självförverkligande av offret inom oss skapas: "Ja det var väl det jag visste att de inte vill hjälpa mig" osv.

Det handlar om att uppnå det bästa måendet för mig själv just i den situation jag befinner mig i och undvika det som är dåligt om jag kan och så mycket jag kan bit för bit.

För mig handlar det då om att samarbeta och se situationen som den faktiskt är och vad jag själv har för del och ansvar i situationen för att få den så bra som möjligt till mig själv.
Se fakta här och nu hjälper mycket.

Vara öppen och möta de personer jag möter inom de olika myndigheterna och fråga dem om hjälp och vad de kan göra för mig för att få till det så bra det går.

Sen kan jag tycka att en situation kan vara knäpp och inte fungera alls och paragrafer kan slå så snett osv.
Och idag lever vi i ett svårt samhälle på  många olika sätt och då kan jag välja exempelvis att skriva brev till myndigheten eller regeringen, påvisa och be dem titta på hur snett många saker fungerar.
Vilket jag ofta gjort och gör och det kan ge en förändring på sikt när vi tar tag i det och förmedlar fakta hur det påverkar i våra liv.

Offerkänsla skadar både oss själva och vår omgivning och ger oss bara mera sår inom oss.
Sår ingen människa är förtjänt av att få mer av i de som redan finns.

Det här är en del av det jag jobbat med i mig själv och på de utbildningar jag gått.

Och vill du uppnå ett bättre mående och undvika det som tynger ner dig, så hör gärna av dig så kan du få del av några verktyg som hjälper dig i den processen.

Kontaktmail eller 08 540 67 705

Ha en underbar helg
Gunilla Trädgårds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar