söndag 26 maj 2013

Hur vi påverkas av att bära med oss vårt förflutna

Jag mötte mina grannar i trappen igår och jag upplevde att deras attityd var mera spänd än de brukar ha i vanliga fall och jag undrade varför.

När jag kom in i min lägenhet så kom insikten solklart upp inom mig. De var spända på om jag skulle bedöma och döma dem på något sätt för att de kommer från ett annat land just för allt som händer nu.

Det var spända och avvaktande på vilken reaktion omgivningen har mot dem och då kan jag verkligen känna att det som sker nu får många och stora konsekvenser på många olika sätt.

De som är vana att bli dömda, för sitt ursprung på olika sätt reagerar precis som många människor gör med låg självkänsla, de förväntar sig att bli dömda igen och igen.

Att ha präglats och formats med ett beteende att känna sig dömd gör att det är lätt att hela tiden förverkliga sitt eget beteende så fort man "tror" sig bli dömd igen om inte bearbetning sker av egna känslor och stärka sin självkänsla.

Alla människor är värda att förstå hur det förflutna och präglingar skadar dem själv i deras liv idag om de inte släpper de gamla invanda mönstren.

Öppna ditt hjärta
Ett öppet hjärta är aldrig rädd
Aldrig rädd att bli dömd

Läk ditt förflutna
Lev nu
Möt ditt liv med modet
du bär i ditt hjärta.




En fortsatt fin söndags kväll önskar jag er

Gunilla Trädgårds

4 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!
    Har en liten fråga, frågade du dem eller fick du bara en insikt, för när det gäller andra människor som man får en insikt om innebär egentligen bara vad du tror att de tänkte och då är det ju inte deras sanning bara ditt då jag tror att man kan bara läsa av andra till en viss del resten kommer ifrån mig och vad själv tror det handlar om?

    Ja jag vet det är inte lätt att fråga andra i vissa frågor speciellt om man egentligen inte känner dem och då är ju frågan om de kommer svara dig sanningsenligt eller tom ifrågasätta varför du undrar då du inte känner dem, men allt det kan man ju oftast kunna läsa av när de svarar.

    Så nästa fråga blir helt naturligt, känner du dem sen innan eller är det bara grannar du hälsar på, man kan ju vara nedstämd av olika anledningar behöver ju inte handla om det du tror?

    Som sagt bara mina tankar om det hela, inget ifrågasättande.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka, kramiz <3
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan :)
    Kul att du funderar och klurar :)

    Jag har utbildning i hur beteenden styr och har jobbat med det i så många år och de flesta människor reagerar mycket lika i det flesta sammanhangen och när vi kommer in i skam och skuldkänslor är det mycket lika, nyanserna är minimala.

    Självklart så ser jag inte hela biten men har lärt mig under alla mina år jag jobbat med beteenden och människor att när jag får en sån snabb impuls och insikt så stämmer den väldigt ofta,om inte hundra så 95%.

    Det har människor jag jobbat med sen jag började jobba med människor för 18 år sedan återkopplat och återkommit till mig år efter år och bekräftat det jag fått upp-fram stämmer så bra.
    Först brukar flera säga att de inte fattade vad jag menade eller inte kände igen inom dem och när det gått några dagar och de själva fått landa så fick de själva upp sina egna insikter och då fattade de vad jag sagt eller vad jag menat.

    Sen den djupa orsaken och grunden i de olika människorna skiljer sig en del beroende på deras erfarenheter och upplevelser i deras liv, men beteenden och reaktioner är mycket lika oavsett orsak.

    Jag själv kan fortfarande få upp insikter efter utbildningen fast det gått 18 år vad som menades, det är som det integreras i tanken, känslan och kroppen då plingar det bara i även långt tid efter:)

    Utbildningen jag gick var även vattentät i att få fram fakta hur beteenden startar och påverkar oss. Alla svaren finns att finna om vi vill och vågar se höra och se dem.

    Sen gick jag även på workshop med Anneli Fromell i Shame Resilience för ett kort tag sen där jag fick bekräftelser hur lika vi människor är och hur lika vi reagerar, när vi känner skam eller skuld på olika sätt

    Och det handlar det om i det jag skrivit i det här inlägget och den insikten jag fick.
    Och just för att jag inte dömer på nåt sätt, blev bara förvånad, så släppte det fort i mina grannar oxå.

    Tack och jag önskar dig detsamma
    kramar
    <3

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!

    Jag funderar på varför jag som inte har någon utbildning eller någon större erfarenhet i detta också kan se hur folk mår och nästan så att jag kan läsa deras tankar känns det som ibland. Jag har nog alltid kunnat det men det har blivit mer uppenbart nu när jag själv är mer i balans, jag har fått rensat bort mina gamla problem som jag hade under min barndom för 4 år sen, men det senaste året när jag har börjat lyssna på hjärta så ser jag allt ännu klarare, kan du förklara det för mig varför jag kan se det också?

    Det känns som vi alla är sändare och mottagare, men alla verkar inte se det eller så kan inte alla göra så. varför jag undrade och frågade dig i det är för jag har under den här tiden när planeterna håller på att bråka med varandra eller vad de gör stör mig genom att vända upp och ner på min värld en längre tid nu och det har gjort att jag har börjat ifrågasätta vad som är verkligt när man ser en annans signaler de sänder ut och hur mycket är det som kommer ifrån mig och mina erfarenheter.

    Hur mycket är det jag ser är deras sanningar eller är det bara till en viss del då mitt eget omdöme kan spela in också, eller kan man se andras rena signaler till nästan 100% om man är sann mot sig själv och har helt öppna sinnen för det man ser, känner och hör dvs. allt man tar emot ifrån andra?

    Att det som känns tungt för andra släpper om man blir sedd det kan jag förstå, för det är enklare att bära en tung börda tillsammans än ensam. Förståelse för mellan medmänniskor hjälper, när man är öppna för varandra likaså.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka.
    Kramiz <3
    Håkan

    SvaraRadera
  4. Hej Håkan

    Jag gick utbildning för att förstå mig själv bara,inte för att lära mig, utan fatta varför jag kännde ungefär det du beskriver och jag tyckte det var jobbigt att känna så mycket.

    Då fick jag även många förklaringar över varför jagkände / känner som jag gör och lärde mig att fatta kroppskunskap.

    Förståelsen, att se, att lyssna läker det mesta :)

    Tack och detsamma till dig

    Gunilla

    SvaraRadera