onsdag 19 mars 2014

Att vara nära och ett

Jag vill berätta om ett av mina möten med naturen.
Jag har alltid mått bra ute i naturen och tyckte mycket om att vara ute och rida på långturer i skogen när jag var ung.
Ett med hästen och ett med naturen då kände jag mig hemma.

Mötet med fjället.

Jag åkte med jobbet upp till Sälen och skulle vara där en vecka. Vi var 2 personal med på resan så vi kunde turas om lite med att vara själva.

På de stunder jag kunde gå ifrån så gick jag promenader i naturen
En av dagarna gick jag barfota upp en lång bit på fjället.

Känslan i fötterna, kropp o själ var stor, det blev som bomull inom.
För varje steg sjönk jag djupare ner i jorden.

Jag började känna hur fjället kände och jag kände hur jag fick läkning inom mig med att vara ett med fjället.

Dagarna gick och mitt lugn spred sig inom mig att få vara i den miljön flera dagar.
Sista dagen innan hemresan satte jag mig med kaffe och tittade upp mot fjället.

Jag tackade för att jag fått uppleva fjället och dess själ och att fjället gett mig läkning som jag egentligen inte fattade hur bara att det skett.

Jag satt där någon sekund, tittade och njöt av utsikten av fjället när jag ser hur fjället börjar bölja sig i vågor över hela fjällsidan.

Jag tänkte så klart att nu ser jag syner.

Ruskade lite på mig och blundade och tittade upp igen och samma sak sker.
Fjället böljar som i vågor och helt plötsligt öppnar sig fjället och jag får se rakt in i fjället och dess själ-dess hjärta.

Jag känner att fjället talar till mina känslor och jag "bara vet" vad som "sägs"
Orden jag själv satte till den känslan var så här:
Tack själv för att du vågar ta emot mig och känna min själ
Det är människor som du som ger liv så vi finns till.

Jag blir helt stilla inom och tårar rinner sakta nedför mina kinder och jag känner att jag är så glad att jag inte har behovet att veta vad som egentligen sker i dessa möten.
Bara att det sker något på ett plan som varken kan förklaras eller bevisas bara upplevas och kännas.

Under många år har jag mött på flera olika sätt, i Jorden och naturen, och varelser i naturen, varelser från Himlen och som inte heller det kan förklaras.
Det som skett inom mig är att min längtan att dö försvann och valet att vilja leva blev starkare och starkare


Jag har mött ett helande i mig själv som är utöver vad ord kan berätta som gör att jag möter människor och djur annorlunda och på ett mer närvarande sätt än många andra människor gör.

Så med det avslutar jag med att dela en vinterbild av underbara fjäll i Saxnäs där jag älskar att vara.


 

Gunilla Trädgårds

Hemsidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar