fredag 16 maj 2014

Att tro på det goda

Jag har länge funderat på vad det innebär att tro på det goda och har känt någon sorts protest inom mig.


Jag har tänkt hur ska jag kunna tro på det goda när det finns så otroligt mycket ondska i livet både nära mig och på avstånd och ut i hela världen.


Jag har läst mycket vad Daniel Mendoza skriver, hans budskap och det berör mig starkt


Jag har reflekterar över min tid med barnen under deras tid hemma. Vi hade det övervägande bra på många sätt och en del saker var inte alls bra.
Ensam mamma med 4 barn lång tid är inte alls att föredra, det fanns inte tid och utrymme att finnas för barnen och mig själv som vi alla hade behövt.


Vad var det som gjorde att vi hade det övervägande bra ?
Jo jag sa nej till det som inte var bra. Jag sa till dem: -Ni är syskon och kommer att ha glädje av varandra hela livet om ni lär er att vara sams med varandra och ta vara på varandra.


Jag lät dem inte vara elaka mot varandra, ja sa stopp.
Arga ja så klart det blir alla på varandra men lär er att känn efter vad är det som är jobbigt och prata om det när ni vet varför ni är arga.


Idag har de alla 4 en fin kontakt och de finns där för varandra och mig, vi finns för varandra <3 det är stort och så enkelt självklart
När det är kris för någon så rycker alltid vi andra in och står där sida vid sida på alla tänkbara och otänkbara sätt


Och jag vet idag varför det goda vann - jag sa nej till det som skadade.
Jag tog ställning och sa nej och skapade på det sättet utrymmet för att det som är bra kunde få växa och leva.


Jag tänker mycket på hur grym vår värld är för allt levande, människan, barnen, djuren, naturen och jag tror fortfarande på att vi alla behöver ta ställning och säga ifrån till att det som skadar får ta över och ta ifrån oss det som gör oss alla gott.


Kärleken, den djupa innerliga som står för det goda inom och runt oss, den som inget kräver, som inte utövar makt på något sätt.
För att den ska kunna leva fullt ut behöver vi säga nej till det som vill hindra den att leva fritt.


När vårt inre lever den kärleken lever den sitt eget nej, den accepterar inte att bli skadad och skändad på något sätt.


Den lever för att den är Ja till livet i sin helhet
<3


Lev och njut och kom ihåg att säg Nej för att ge dig själv ett Ja till det du behöver och vill ha i ditt liv


Gunilla Trädgårds
Hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar