måndag 26 augusti 2013

Det stora skuldspelet

Jag ser många gånger hur människor reagerar av sina känslor och vad de tycker, tänker och känner.
Alla de tre behöver inte alls vara förenat med den faktiska situationen de befinner sig i utan det kan enbart vara deras eget känsloliv som reagerar och "tror" sig veta vad den andre säger.

Det tror sig veta i en samtalssituation vad den andre säger och uttrycker när deras egna känslor reagerar.

Jag har och gör det själv ännu i flera situationer och är uppmärksam på det, framför allt när jag förnimmer en skuldkänsla i mig.

När känslan av skuld startar i mig behöver jag stanna upp och reflektera över varför jag känner skuld, har jag gjort någon illa, har jag sagt något som skadar någon, har jag någon eller några i min omgivning som är sköra eller upplever mig annorlunda än den jag är eller att de har någon reaktion över den jag är.
Där börjar min egen rannsakan, har jag sagt något, har jag gjort något, har jag varit otydlig osv. Ofta upptäcker jag att jag för det mesta har varit övervägande tydlig i det jag vill förmedla och att det är andra som reagerat med sina egna gamla beteenden eller de kanske bara reagerar över något tonfall jag använt som de varit utsatta för tidigare.

Jag kanske tittar på dem på ett sätt de tycker är jobbigt, jag möter ofta människor med blicken för jag har inget att dölja och vill "se" vem jag pratar med, och de kanske har svårt att möta andras blickar, de kanske tycker jag säger saker de inte håller med om fast de inte vågar säga det, de kanske tycker och upplever att jag är för drivande och ska bestämma även om jag bara ställer dem en fråga om hur det egentligen fungerar i en viss situation för dem för jag vill veta det.

Ja det finns många anledninger när ett skuldspel mellan människor startar och är vi inte uppmärksamma så kan vi åka med i det och hamna i positioner av andra människor utifrån deras föreställningar om vad som sägs eller händer som inte alls är förenat med den faktiska situationen. Eller så missar vi en stor möjlighet till egen bearbetning om vi blundar för det pågågende spelet.

Människor som är sköra har ofta svårt med människor med auktoritet, de backar, de känner, de upplever sina känslor, de hör inte vad den auktoritära personen egentligen säger och de lägger över sina känslor och mående på den auktoritära personen.
De lägger över en skuld på en person-situation och tycker att de blir kränkta fast de egentligen inte alls hör eller tar in vad det egentligen handlar om.


Är du uppmärksam på skuldspelet som pågår dagligen?

Vad gör du för att hindra det?

Och vad händer om du hindrar människor att sätta dig i positioner som inte är sanna?

Hur reagerar du själv i de situationer när du blir utsatt för annans skuld?


Ja det är lite att reflektera över
Önskar er alla en fortsatt fin sensommar
Gunilla Trädgårds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar