lördag 23 mars 2013

Var och hur startar allt.....

.... på vilket sätt blir allt till och vad gör att vi människor tror på det ?

Ja det är sånt jag funderar ofta på.

Vad är det som gör att vissa människor blir sjuka och andra inte

Vad är det som gör att vissa klarar allt och andra klarar bara lite

Vad är det som gör att vi tror på vissa saker och inte på andra

Vad är det som gör vissa människor mer trovärdiga och andra inte


Ja det är sånt som kom upp igen efter ett möte på Almi igår när vi pratade om utbildningar och hur det är som en löpeld som genomsyrar allt att vi behöver så mycket utbildning till allt idag.
Jag läste till och med på en annons där det söktes personlig assistent att de sökte personer med utbildning inom beteendevetenskap.

När förlorade vi förmågan att lita på oss själva, vår inre kunskap, vår inre logik, vårt inre naturliga sunda förnuft ?
När förlorade vi förmågan att tro på människors egna erfarenheter av att praktiskt genomfört olika saker och sett att det fungerar ?

Vi präglas redan som barn.
Först ska vi anpassa oss till familjen och uppfostras, den 9 åriga skolplikten präglar oss att vi inte kan något utan vi behöver lära. Vi ska bortse från de vi är i grunden med inneboende kunskaper som bara vill leva och upptäckas.

Vilka var de som en gång startade alla utbildningar, vart lärde dom sig, vilka lärde dom ?
Var det livet i sig och envist upptäckande av livet och insikterna av erfarenheterna i alla dess situationer.

Vem startade en gång ex psykologiutbildningarna och hur blev de accepterade som "sanna" och gällande ?

Vem startade sjukgymnastutbildningen, lärarutbildningarna, försäljarutbildningarna, bilmekanikerutbildning, socionomutbildning osv osv

Någon eller några som gjort erfarenhet på erfarenhet och insett att det fungerar så här, och genom uteslutningsmetoder, ex en motor fungerar inte med tändkablar som är av.

Vi pratade om min ide av min mångåriga erfarenhet av att lyssna på kroppen.
Och båda två hörde att jag verkligen visste vad jag pratade om när jag sa att det går att vända bland annat nervsystemet till det normala igen om vi förstår hur det hänger ihop.

Och så kom Tony Irvings välkända MEN du har ingen utbildning i det, du är ingen sjukgymnast, naprapat eller liknande som vet hur kroppen fungerar.

Jag bara log och sa nej det har jag inte men jag har en fantastisk kropp som jag lyssnat på som blivit frisk från flera olika symptomer och tillstånd som många procent av svenska befolkningen har pga stress, för hög belastning och dålig uppväxt mm.

Jag har inte kunnat jobba så mycket som 200-300 timmar i månaden med alla de symptomer i kroppen och känslorna om jag inte hittat poängen att vända det.

Nej så klart sa båda MEN hur ska du får människor att tro på dig ?

Det kan jag bara med kanske 30 utav 100, för de andra sitter så fast i sina tankemönster och tror inte alls på att det går att bli fri från olika symptom och de 30 vill jag nå.
De flesta identifierar sig med symptomerna och tillstånden så de "blir" och lever dem och då är det svårt att se vad som går att göra.

Då log de båda och jag kände att de tänkte hon kommer fixa det :) och sakta kommer jag att göra det på ett eller annat sätt.



För att gå med ständig värk och obalans i kroppen är inte roligt, jag vet, och vad det beror på går att ta reda på med tilliten till sin egen kropp, vad har den varit med om, ta hand om den och lära känna den så går mycket att få bort helt och annat att lindra för att det ska vara överkomligt.

Eftersom jag har haft förmånen att få ta del av många olika människors kunskaper som gjort att jag vågat lyssna på min kropp så den hittade tillbaka till sitt ursprung så vill ja dela med mig av det.

Vad är den kunskap värd om du bara behåller dem till dig själv utan att dela den med andra, de orden talar till mig.

Jag har även min dotter som är utbildad naprapat som jag frågar då och då när jag känner och upplever något i kroppen och musklerna och hur jag tror det hänger ihop.

Hon ler oftast och säjer ja mamma så är det och det har stärkt min känsla att lyssna på kroppen, för den vet.

Så jag tror att allt startar med en vision, en upptäckt, en insikt, en känsla inom som driver på och förverkligar sig och sen beror det på hur många som har modet att kliva ut och tro på något annat utanför ramarna.
Och det är så det skett generation efter generation.

Så hör gärna av er så kan jag berätta mer eller dela vidare om du har någon vän som vill hitta sin väg.


Ha en fin lördag

Gunilla

Kontakt: rorelseifokus@live.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar