söndag 1 september 2013

Personlighet - Personligt

Det är spännande att fundera på vad ord betyder och hur de hänger ihop med varandra.

Naturen och djuren har det lättare än oss människor, vi krånglar så lätt till det eller trasslar in oss så det blir rörigt.

Jag tänker på naturens samarbete, deras växt, var och en för sig och även tillsammans i ett och samma träd.



Mitt jobb med människor, mycket nära människor, har även lärt mig skillnaden på att kliva in på jobbet med min personlighet, att vara jag och att tycka, värdera och agera med mina personliga värderingar. Vilket ofta är stor skillnad mellan dessa båda.

Min personlighet är lugn, stabil, varm, trygg, glad, lättsam, naturlig, bestämd, driven och en massa andra egenskaper.

Vad jag tycker personligt är mina värderingar över vad jag tycker i olika situationer och har i ett visst läge inte alls så mycket att göra med min personlighet.
Min personlighet kanske ofta avgör hur jag värderar olika saker men mina värderingar och föreställningar utgår ofta från präglingar, beteenden och gamla vanor eller ovanor = invanda mönster.

Invanda mönster och beteenden går ganska lätt att bryta när vi vet hur vi ska göra och vilka komponenter mönstret innehåller.

Ibland är många totalt omedvetna om att värderingar och präglingar egentligen inte alls hör ihop med den de är i grund och botten.

Hur finner du din äkta personlighet vet bara du själv
Vågar du gå till botten i dig själv
Vill du möta den äkta du
Den du som känner äkta glädje och äkta sorg
Den du som längtar att leva fullt ut


Det finns även en tredje aspekt i som har en stor plats i din personlighet och hur du agerar personligt. Det är den erfarenhet du har av livet och den kunskap livet gett dig på olika sätt.

När du har stor erfarenhet av ex jobb med människor med hjärnskador så har du fått till dig mycket kunskap om den situationen och du stärks i din stabilitet, ditt lugn, din värme med mera i situationer när du är tillsammans med människor med olika hjärnskador = din personlighet är stärkt av erfarenhet och kunskap.

Du har fortfarande samma personlighet den har bara lite mera tyngd i sig i olika situationer och när du agerar personligt så är det mera äkta och sant i den situation du befinner dig i pga din personlighet, erfarenhet och kunskap.

Då börjar mera av ditt äkta jag kliva fram och leva i din personlighet och dina värderingar och agerande smälter mer och mer samman till ett i dig.

Livet blir så mycket lättare att leva när allt blir ett inom dig och du har separerat dig från dina tidigare präglingar.

Med det så önskar jag er en fortsatt fin Söndag

Gunilla Trädgårds
<3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar